Over Scouting Ussen

Vlak na de Tweede Wereldoorlog werd in 1945 de St. Anthoniusgroep opgericht, met als bedoeling aan jongens het spel van verkennen te leren volgens de grondslag van Baden Powell, de oprichter van Scouting in Engeland, en daarmee grondlegger van Scouting in de hele wereld.

Na enkele jaren, volgde de Anne Frankgroep voor meisjes.

In 1983 besloten beide groepen samen te gaan tot één groep, Scouting Ussen.

Na jarenlang in de Bonte Hoef aan de Vlasakkers een locatie te hebben gedeeld met diverse verenigingen vestigde Scouting Ussen zich in 1996 op de locatie aan de Gemertstaat, genaamd “de Vlashut”. Van 2021 t/m 2023 verbleef Scouting Ussen in een gebouw op het terrein van Basisschool de Lockaerd aan de bessenlaan. Eind 2023 werd op de locatie van het voormalige clubhuis “de Vlashut ” aan de Gemertstraat Jeugdaccommodatie Het Knooppunt geopend. Dit is momenteel ook de huidige verblijfplaats van Scouting Ussen.

Anno 2024 is Scouting Ussen een actieve vereniging met ruim 100 jeugdleden in de leeftijd van 5 tot 21 jaar en circa 30 kaderleden (leiding en bestuur) tussen de 17 en de 50 jaar.

Met Pinksteren gaat de groep al sinds jaar en dag gezamenlijk op kamp en in de zomer gaat elke speltak een week op avontuur in de vorm van het zomerkamp. Iedereen in de groep kijkt hier natuurlijk het hele jaar naar uit, maar daarnaast organiseren we gedurende het jaar nog veel meer activiteiten, variërend van knutselen tot pionieren, en van bonte avonden tot spannende tochten.

Kortom Scouting Ussen is een Buiten Gewoon Avontuurlijke organisatie.