De Scouts

Wij zijn dus de Scouts! De jongens en meiden van elf tot vijftien jaar van Scouting Ussen. Iedere dinsdagavond van 19.00 uur tot 21.00 uur komen wij samen bij ons clubgebouw. Hier doen wij allerlei activiteiten met elkaar. Hollandse Leeuw, het Schijvenspel, het Raffa Raffa Spel, Luciferdomino is een kleine greep van leuke spellen die wij dan doen. Naast deze spellen leren wij ook de echte Scoutingtechnieken om goed voorbereid op weekenden en het Zomerkamp te kunnen gaan. We leren pionieren: het knopen van objecten met touw en palen, en het maken van een goed en vooral veilig (!) kampvuur. We leren hoe het beste een tent op te zetten, koken en hoe jezelf in de buitenwereld te verplaatsen met kaart, coördinaten, kompas en andere zogehete tochttechnieken. Dit alles doen we door samen te werken in groepjes, de patrouilles. De patrouilles zijn vaak een mix van Scouts die al wat ervaring hebben met de Scoutingtechnieken en Scouts die nieuw zijn en nog bekend moeten raken met deze technieken. Zo leren we dit dus niet alleen van onze leiding, maar ook van elkaar! Zo zul je merken dat, wanneer je een tijdje bij de Scouts zit, jijzelf uiteindelijk aan de nieuwe Scouts jou ervaringen kunt overbrengen. Samenwerken en leren van elkaar is dus heel belangrijk bij de Scouts en bovendien ook ontzettend leuk.

Weekenden en Zomerkamp

Installatieweekend

Een aantal keer per jaar gaan we op Kamp. Zo is er het Installatieweekend rond eind januari/ begin februari. De nieuwe Scouts worden dan ‘geïnstalleerd’. Bij de Scouts dragen wij namelijk het Scoutsuniform. Een beige blouse met daarbij de blauw-rode groepsdas van Scouting Ussen. Voor de warme maanden hebben we het Scouting Ussen T-shirt. Tijdens het Installatieweekend nemen de nieuwe Scouts hun uniform in ontvangst en zijn het vanaf dan echte Scouts. Naast de zogehete Installatie blijven we dan ook een nachtje slapen en doen we allerlei leuke Scoutsactiviteiten.

R.S.W.

Rond april en mei doen onze Scouts mee aan de Regionale Scouts Wedstrijd (R.S.W.). Tijdens de R.S.W. strijden we dan tegen de andere patrouilles van de andere Scoutinggroepen uit de regio Noord-Oost Brabant. Alle Scouting technieken die we dan het afgelopen jaar hebben geoefend moeten dan uit de kast gehaald worden, want daar worden we dan op beoordeeld door een jury. De beste patrouilles van de regio mogen na dit weekend naar de Landelijke Scouts Wedstrijd (L.S.W.) in Baarn.

Groepsweekend

Ook vindt in het voorjaar altijd het Groepsweekend van Scouting Ussen plaats. Deze valt ieder jaar óf tijdens het Paasweekend, óf tijdens het Pinksterweekend. Samen met de andere speltakken van Scouting Ussen verblijven we dan twee nachtjes op een terrein van een andere Scoutingvereniging ergens in Nederland. Hier beleven we dan, in groepjes die bestaan uit jong en oud, een spannend en leuk weekend. De jongste speltakken slapen dan binnen in een blokhut, maar wij slapen dan natuurlijk in onze eigen Scoutstenten!

Het Zomerkamp

En dan is daar ieder jaar weer het Zomerkamp! Het leukste Kamp van allemaal! De eerste week van de zomervakantie verblijven wij dan van zaterdag tot vrijdag ergens in Nederland op één van de Scoutingterreinen van Scouting Nederland (Labelterreinen). Ook tijdens dit Kamp komen de Scoutingtechnieken volop terug:

• Zo slapen we in een tent
  • We pionieren onze eigen ‘keuken’
  • We koken iedere avond voor de eigen patrouille
  • Koken we ook een keer primitief (dat wil zeggen op een zelf aangemaakt vuur)
  • En lopen we een tweedaagse tocht (hike) waar we de weg moeten vinden met kaart en verschillende tochttechnieken

De Scouts iets voor jou?!

Ben jij tussen de elf en vijftien jaar oud en ben je op zoek naar een afwisselende, spannende maar vooral leuke hobby? Dan is meedoen met de Scouts van Scouting Ussen echt iets voor jou! Twijfel je nog, test dan jezelf en beantwoord de volgende vragen:

• Vind je het leuk om iedere week weer iets anders te doen?
  • Vind je het leuk om met leeftijdsgenoten samen actief bezig te zijn?
  • Lijkt het je leuk om in een groepje samen een week op te trekken en samen te koken, eten en spellen te doen?
  • Ben je niet bang voor een keer vieze kleren?
  • Is twee dagen lopen en zelf de weg vinden voor jou een uitdaging?
  • Ben jij liever buiten dan binnen?
  • Wil je weten wat het Raffa Raffa spel is?

Kun je alle vragen met ‘Ja’ beantwoorden, aarzel dan niet en kom een keer langs!

Een keertje komen kijken bij de Scouts van Scouting Ussen

Iedere dinsdagavond is onze bijeenkomst van 19.00 uur tot 21.00 uur in de ons clubgebouw. Ons clubgebouw is te vinden op het terrein van basisschool de Lockaert in Oss . Wil je een keer komen kijken, neem dan contact op met de Scoutsleiding via scouts@scoutingussen.nl Je mag dan drie avonden vrijblijvend met ons meedoen om te kijken of je het leuk vindt. Na de derde bijeenkomst kun je dan beslissen of je lid wilt worden en kun je je bij onze vereniging inschrijven.

Tot ziens bij de Scouts van Scouting Ussen!